Banner

Hoe kun je de kosten van je bedrijf verlagen?

- Blog

 

Een bedrijf runnen kan veel geld in het laatje brengen, maar het kan je ook veel kosten. Heb je ooit geld willen besparen? Wij ook! In dit artikel vind je 5 tips over hoe je minder geld kunt uitgeven aan secundaire aankopen. Op die manier kan je het uitgespaarde geld rechtstreeks herinvesteren in je bedrijf.

 

1 - Optimalisatiestrategie voor het kantoor: Hoe ruimte besparen zonder te verhuizen?

Het optimaliseren van je kantoorruimte kan je ruimte besparen. Inderdaad, hoe meer je bedrijf groeit, hoe meer ruimte je nodig hebt. Om een verhuizing naar grotere en duurdere kantoren te vermijden, kan je ervoor kiezen om je spullen op te slaan. Je hoeft niet alleen niet te verhuizen, je kunt ook vrijer circuleren, je hebt een beter georganiseerde ruimte en verhoogt zo de sereniteit en productiviteit van je werknemers (zoals hier uitgelegd). 

Maar hoe maak je ruimte vrij? Om ruimte vrij te maken, kan je ofwel je overbodige spullen verkopen of de spullen die je niet dagelijks nodig hebt, opbergen. Om je wat inspiratie te geven, zijn hier 6 ideeën van wat je zou kunnen opslaan: 

 

  • Je klantenbestanden
  • Je ongebruikte meubilair (zoals bureaus, planken...)
  • Je materialen, voordat je ze gebruikt om je producten te maken
  • Je voorraden eindproducten 
  • Je verpakking van producten die op je handen achterblijven

 

Bron : Pexels

 

Om je spullen op te slaan kun je gebruik maken van een klassieke self-storage methode, maar wees voorzichtig, want je zult zelf verantwoordelijk zijn voor het heen en weer gaan om je spullen op te bergen, terug te vinden en op te halen. Het is dus aan jou om in te pakken, te dragen en een voertuig te huren om je spullen te verplaatsen. Als alternatief kan je een oplossing zoals Boxify gebruiken. Zo kan je opslaan door je abonnement aan te passen aan het werkelijke volume dat je spullen innemen en dat alles zonder te moeten verhuizen.

 

Goed om te weten:

De prijzen van de meeste self-storage variëren afhankelijk van je locatie, dit is niet het geval bij Boxify. Hier volgt een overzicht van de voordelen van het gebruik van Boxify ten opzichte van andere opslagoplossingen.

 

Als je ervoor kiest om op te slaan met Boxify, kun je een schatting maken van het volume van de goederen die direct online opgeslagen moeten worden door hier te klikken.

De grootte van de kantoren kan een grote invloed hebben op je budget en soms rechtstreeks op je omzet omdat de prijzen zeer uiteenlopend zijn maar nooit vaststaan. Dus vergeet niet, meer ruimte hebben zonder te hoeven verhuizen is mogelijk dankzij opslag!

 

2 - Focus op energiebesparing: Hoe kan eco-energie je elektriciteitsrekening doen dalen?

Als onderneming komen je voornaamste uitgaven rechtstreeks van je algemene facturen waaraan je niet kunt ontsnappen (elektriciteit, water...). Bovendien tellen al deze uitgaven zeer snel op en vertegenwoordigen zij een aanzienlijk budget. Je moet dus alles in het werk stellen om je kosten onder een redelijke drempel te houden. Om dit te bereiken, zijn er veel kleine dingen die je kunt doen om energie te besparen en tegelijkertijd de planeet te helpen. Hoe minder elektriciteit je verbruikt, hoe meer je bijdraagt tot de vermindering van de vervuiling en de strijd tegen de opwarming van de aarde. Deze kleine gebaren kunnen bijvoorbeeld komen van de aankoop van energie-efficiënte producten. Deze toestellen zijn niet alleen milieuvriendelijk, ze gaan ook langer mee en beperken dus je uitgaven.

 

Bron: Pexels

 

Als je een grotere impact wilt hebben, kun je de isolatie van je panden, winkels en kantoren controleren of verbeteren. Hoe beter de muren, plafonds en kelders geïsoleerd zijn, hoe minder verwarming of airconditioning u nodig zult hebben. Hoewel het isoleren van je kantoren een kostbare aangelegenheid kan zijn, is het op lange termijn een investering die de moeite waard is, aangezien je elke maand de impact op je elektriciteitsfactuur zal merken.

 

--> Hoe herken je energie-efficiënte toestellen?

  • Energy Star-label dat apparaten 15 tot 30% energiezuiniger maakt.
  • EU-energielabel dat een cijfer van A tot G geeft op basis van het energieverbruik.
  • GEEA-label dat aangeeft dat een toestel tot de 30% zuinigste op de markt behoort.
  • TCO-label dat overeenkomt met de validering van milieucriteria.

Energuide kan je ook begeleiden in je energiebesparingsproces met advies en instructies.

 

3 - Hoe en wat te onderhandelen in je zaak?

Het eerste wat je moet weten is dat over alles kan worden onderhandeld! Onderhandelen is een gespecialiseerde vaardigheid die belangrijk is om te beheersen wanneer je een bedrijf runt. Het stelt je in staat je kosten te verlagen en zo betere contracten en overeenkomsten te sluiten met je stakeholders. Onderhandelen is een vaardigheid die kan worden aangeleerd en die je vermogen vereist om te communiceren, te overtuigen en samen te werken. Houd in gedachten dat het belangrijkste doel van onderhandelen is een aantrekkelijker compromis voor je bedrijf te vinden en tegelijkertijd goede relaties met je belanghebbenden te onderhouden.

 

Bron: Pexels

 

Met wie moet je onderhandelen over je overeenkomsten? Je kunt dit doen met je leveranciers om de prijs van de producten die je koopt te verlagen, met je verhuurders om de kosten van het huren van panden te verlagen en met je partners volgens de overeenkomsten die je met hen hebt. Het is van essentieel belang om regelmatig opnieuw te onderhandelen over de prijzen, want de markt verandert snel en dus ook de prijzen en de concurrentie! 

Om je onderhandelingen met succes te voeren, moet je je zo goed mogelijk voorbereiden. Wat zijn de stappen? Het eerste wat je moet doen is je budgetlimieten bepalen. Je moet de maximumprijs bepalen die je bereid bent te besteden en vervolgens de minimumprijs die voor jou het openingsbod zal zijn (dit zal je toelaten de onderhandelingen te starten). Wees dan bereid deze prijzen uit te leggen en te rechtvaardigen, zodat het bedrijf de situatie kan begrijpen. Ten slotte kun je je contracten ook door een specialist laten nakijken.

 

Het kleine extraatje:

Wees niet bang om elders prijzen en contracten te gaan vergelijken, zo krijg je een beter overzicht van de marktprijzen en kun je eventueel opnieuw onderhandelen over je huidige contracten. Indien je vaststelt dat je contracten restrictiever zijn of dat je prijzen hoger zijn dan gemiddeld en dat er ondanks je onderhandelingen geen veranderingen komen, is het tijd voor je om naar een andere partner over te stappen om een bevredigender overeenkomst te bekomen.

Vergeet ten slotte niet dat je niet alleen over de prijs kunt onderhandelen, maar ook over het kwaliteitsniveau!

 

4 -  Leer je teams te managen

Je werknemers vormen het hart van je bedrijf. Hun salarissen zijn een aanzienlijke kostenpost, maar zonder hun werk zou de zaak niet kunnen draaien.

--> De productiviteit van je medewerkers verhogen: Hoe motiveer je ze om hun inspanningen te optimaliseren?

 

Beloon je werknemers voor hun inspanningen! 

Ze hebben er niet noodzakelijk veel belang bij om je bedrijf te zien groeien. Je moet hen daar dus bewust van maken en hen een reden geven om deel te nemen aan de groei van het bedrijf. Geef ze doelen die ze moeten bereiken, beloningen voor goede prestaties of deel je waarden.

Bron: Pexels

 

De productiviteit kan ook worden verhoogd door de cohesie van je teams te versterken, dus denk aan het versterken van de banden door middel van teambuilding en after-work evenementen. Je kunt ook planten gebruiken om de concentratie te bevorderen, zoals uitgelegd in onze vorige blog.

 

Bron: Pexels

 

--> Vermijden om onbekwame mensen aan te nemen: Hoe neem je de juiste mensen aan ?

Het kan ingewikkeld zijn om de juiste persoon (of werknemer voor de juiste baan) te vinden, en de kosten in verband met het ontslaan van werknemers zijn zeer hoog en talrijk. Maak dus een bewuste keuze om verspilling van kostbare tijd, aanwervingskosten en ontslagkosten te voorkomen. Dus neem de juiste mensen aan! Dit zal je helpen onnodige uitgaven te vermijden.

 

Bron: Pexels

 

Er zijn verschillende manieren om de vaardigheden van een persoon voor elke baan te bepalen, maar als je zeker wilt zijn, probeer ze dan uit! Je kunt gewoon een persoon aannemen die voor jou geschikt zou kunnen zijn in een IPEP (Individuele Beroepsopleiding in Onderneming). Op die manier kan je gemakkelijk hun bekwaamheden en hun match met de in te vullen functie evalueren.

 

5 - Digitale marketing gebruiken: Waarom is digitale marketing belangrijk in een bedrijf?

Digitale marketing is een economische methode die wordt gebruikt om producten of diensten te promoten en te verkopen. De invloed ervan is toegenomen met de evolutie van digitaal, die sterk positief is beïnvloed door de covid-19-situatie.

Digitale marketing is onderverdeeld in 4 assen: inhoudsmarketing, SEO, sociale netwerken en e-mailmarketing. De eerste is een manier om je potentiële klanten te informeren via blog posts. Vervolgens draagt het, dankzij SEO en SEA, bij tot de verbetering van je referencing, d.w.z. de positie van je site tussen andere resultaten bij de zoekmachines. Ten slotte kan je dankzij digitale marketing ook het verkeer naar je website verhogen via sociale netwerken en zelfs e-mailmarketing gebruiken om klanten aan je te binden.

 

Bron : Pexels

 

Digitale marketing is om 4 redenen essentieel voor een bedrijf. 

Ten eerste is het, zoals eerder uitgelegd, een goedkope methode omdat het niet vereist dat materiaal wordt aangekocht (flyers, posters, enz.). Ten tweede wordt het steeds meer gebruikt omdat digitaal gebruik en verkoop zeer populair zijn. Het stel je bedrijf ook in staat om gebruikers 7 dagen per week en 24 uur per dag toegang te geven tot je diensten en informatie. Ten slotte zal de analyse van de prestaties veel concreter zijn dankzij de analyse-instrumenten. 

Om optimaal gebruik te maken van digitale marketing, moet je ervoor zorgen dat je je doelgroep kent. Zo kan je je methodes aanpassen aan de gewoonten van je klanten. Dit geldt met name voor sociale netwerken die zeer verschillende mensen bereiken.

 

Welke sociale netwerken voor welk publiek?

  • Facebook - 49% van de gebruikers is 25-49 jaar oud
  • Tik-Tok - 78% van de dagelijkse gebruikers zijn 11-24 jaar oud
  • Instagram - 71% van de gebruikers is jonger dan 35
  • Pinterest - 26% van de gebruikers zijn 55+ en 24% zijn 46-54
  • Twitter - 25% van de gebruikers is 25-34 jaar oud en 24% is 35-44 jaar oud 
  • LinkedIn - De gemiddelde gebruiker is 44 jaar oud

 

Te weten:

Hoewel de onlineverkoop sinds het begin van de e-handel voornamelijk via de computer verliep, kopen steeds meer consumenten nu via hun mobiel. Dus wat je strategie ook is, denk erover na om die ook aan te passen aan het mobiele formaat.




Search

Categories

< Terug